2011. február 14., hétfő

Vízgyűjtő lehatárolás: Tolcsva-patak

Grass GIS programmal végeztem a vízgyűjtő lehatárolást.  Miután beimportáltam a ddm-10-et:

r.watershed elevation=ddm accumulation=accum_1k drainage=drainage_1k  threshold=1000 memory=1200

Ez a programrész kiszámolta a lefolyási irányok térképét (drainage_1K), az összegyülekezési helyek térképét (accum_1K). A program az SDF D8 módszert használja, ami azt jelenti, hogy a vizsgált 3x3-as rács központi cellájának értékéhez képest alacsonyabb értékű szomszédos cellák közül választja ki a legkisebb értékkel bíró cellát, és ebbe rögzít lefolyási irányt.

r.water.outlet drainage=drainage_1k basin=tolcsva easting=829056.38832 northing=326732.90543

Ez a parancs, az adott kifolyási ponthoz tartozó vízgyűjtő nagyságát számolja ki.
Ddm-10 a sík részeken az 1 méteres pontosság miatt nem használható, így nem lehetett a torkolatig követni a patak folyását, így a kifolyási pont Vámosújfalutól keletre található. Az alábbi térképen, az összegyülekezési helyek feketével, a patakok, folyók kékkel, a kiszámolt vízgyűjtő határa lilával van jelölve, míg a települések belterülete szaggatott piros. Látható, hogy a sík terepen a ddm-ből számolt összegyülekezési helyek jelentősen eltérnek a patak valódi futási helyétől.

r.to.vect input=tolcsva output=tolcsva feature=area

r.to.vect parancs segítségével vektorrá alakítottam, a felesleges 0 értékű rekordot kitöröltem, majd qgis segítségével kiexportáltam és ezt a végeredményt kaptam (lila a vgy határa, kék az eredeti vízrajzi hálózat):

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése