Jó rég nem írtam semmit, nade most.
Van egy kitűnő blog, amelyik a pg_routing használatát mutatja be tüzetesen.
A pg_routing egy postgresql kiegészítés ami adatbázis szinten olyan feladatok megoldásában segít, mint pl megkeresi a legrövidebb utat két pont között, vagy megmutatja adott távolság kerettel mekkora utat tudnánk bejárni.
Szerintem a blogban mindent nagyon jól leírnak az eszköz használatáról, ezért itt csak néhány saját megjegyzést írok le.
A térbeli adatokat innen szedtem le. Valaki volt olyan jó fej, és feltöltötte a járásokat az osm adatbázisba, tisztelet előtte!!! Fontos, hogy nem shp fájlt, hanem ezt az állományt kell az adatbázisba tölteni az osm2pgsql program segítségével.
A vonalas objektumokból azok az utak, amelyeknél a highway érték nem NULL. A felület objektumoknál pedig ahol az administrative oszlop nem NULL és a level 8 (település) vagy 10 (járás). Ezután megszűrtem a a Dunaújvárosi járásra az úthálózatot (különben a pg_routing beállítása eltartott volna jóideig).
Mielőtt a blog iránymutatásait követtem volna szegmensekre bontottam az úthálózatot, mivel több helyen a kereszteződések nem voltak vonalvégpontok.
SELECT ST_SETSRID( ST_MakeLine(sp,ep),900913 ) as way
INTO planet_osm_highway_segments
FROM
(SELECT
ST_PointN(way, generate_series(1, ST_NPoints(way)-1)) as sp,
ST_PointN(way, generate_series(2, ST_NPoints(way) )) as ep
FROM
planet_osm_highway) as valami;
Az eurostat honlapjáról letöltöttem a népességrácsot, ami egy "új" statisztikai megközelítése a lakott és nem lakott területek mérésének. Ez az állomány az eu vetületi rendszerében van (EPSG:3035), amit átváltottam EPSG:900913-ba.
Dunaújvárosi járás így néz ki. Itt ki lehet nagyítani.
Itt ki lehet nagyítani.
A járás 14 településből áll, Dunaújváros a járásközpont.
Járások - ahogyan én levettem - okmányiroda és "vonzáskörzete". Ez persze nem jelenti azt, hogy csak ezekből a településekből járnának be például dolgozni az emberek. Érdemes megnézni a teir ingázás webes térképét mennyire nem követi az ingázást a járás közigazgatási határvonala.
Itt ki lehet nagyítani.
Ezen az utosó térképen az látható, az okmányirodától számítva mekkora távolságot kell megtenni közúton, hogy beérjen az ember. Piros szín azokat a népességrácsokat jelöli ahonnan legalább 40km-t, a zöld pedig azt ahonnan legfeljebb 10km-t kell utazni a célig (a színek 10 km-es elérési távolságonként változnak).
Azért az látható, hogy a távolság nem feltétlenül azonos az idő távolsággal. Ezt annak komplikáltsága miatt egyenlőre nem nagyon tudom, hogy miként kellene kezelni (pl autópálya, vasút, buszközlekedés stb).
Valaki volt olyan jó fej, és feltöltötte a járásokat az osm adatbázisba, tisztelet előtte!!!
VálaszTörlésKöszönöm!
Dömcsi